Google Search Console Nedir? Ne İşe Yarar?

Google Search Console Nedir? Ne İşe Yarar?

Google Search Console nedir sorusuna birçok kişi yanıt aramakta. Web sitesi kurmak isteyen herkes sitesinin ziyaretçiler tarafından keşfedilmesi için Google arama motorunda görüntülenmesini ve tıklanmasını ister. Google arama motoruyla – yada herhangi bir arama motoruyla – gelen ziyaretçilere organik trafik denir. Google Search Console nedir sorusunun cevabı için öncelikle bazı terimlerin ne olduğunun bilinmesi gerekir. Bu içerikte sizlere bilinmesi gereken terimlerin ne olduğu özet bir şekilde açıklanarak Search Console için bilmeniz gerekenler anlatılacaktır.

Bir web sitesi için organik trafik hayati önem taşımaktadır. Bu yüzden her web site sahibi sitesinin Google arama motorunda yer almasını ve dizine eklenmesini ister. Bu yüzden web siteleri için Google Search Console aracı olmazsa olmaz bir araçtır. Bu araç sayesinde sitenizin Google arama motorundaki varlığından ve performansından haberdar olabilirsiniz.

Google Search Console nedir ?

Eski adı Google Web Master Tools idi. Farklı çatı altında bulunan birçok özellik tek bir çatı altında toplandı. Sonrasında yepyeni özellikler eklendi. Kullanımı kolaylaştırıldı. Sade, şık ve kullanışlı bir arayüzle Google Search Console aracı ortaya çıktı.

Google Search Console, web sitenizin Google arama motorundaki durumu incelemenizi sağlayan bir araçtır. Bu araç sayesinde sitenizi tasarlarken nerelerde hata yaptığınızı görebilir ve bu hatalar hakkında bilgi alabilirsiniz. Aldığınız bilgiler ışığında sitenizdeki hataları düzeltebilir ve düzeltmeleri onaylayabilirsiniz.

Google Search Console ne işe yarar ?

Search Console sitenizin Google arama motoruyla olan ilişkisi hakkında pek çok noktada kullanıcıya yardımcı olan bir araçtır. Sitenizdeki hataların görüntülenmesi ve düzeltilmesi dışında hangi anahtar kelimenin Google arama motorunda kaç görüntülenme aldığını görebilirsiniz. Böylece hangi anahtar kelimede başarılı olduğunuzu öğrenebilirsiniz.

Web sitenizin Google arama motorundaki başarısı hakkında kapsamlı bilgi sahibi olabilirsiniz. Site haritası, RSS akışı oluşturabilirsiniz. Tasarım kaynaklı sorunların farkına varabilir ve bu sorunları giderebilirsiniz. Sitenizin hız konusundaki istatistiklerine ulaşabilirsiniz.

Masüstü, mobil görünüm için var olan hataları görüntüleyebilir ve bu hataları düzeltebilirsiniz. Aynı zamanda AMP görünümde var olan hataları da tespit edebilir ve düzeltebilirsiniz. Sitenizdeki güvenlik sorunlarının farkına varabilirsiniz.

Çok kapsamlı çalışmasa da sitenize bağlantı veren diğer web sitelerini keşfedebilirsiniz. En çok bağlantı veren sayfalarınızın listesine ulaşabilirsiniz. Benzer şekilde en çok bağlantı veren metinlerin bir listesine de ulaşabilirsiniz. Google Search Console’un ne işe yaradığını öğrenmek için her bir sekmede neler yapılabildiğine bir göz atalım. Özetle bu bilgileri öğrenerek Search Console hakkında bilmemiz gereken tüm şeylerden haberdar olalım.

Performans

Hangi anahtar kelimenin hangi zaman diliminde Google’da kaç kere görüntülendiğini öğrenebilirsiniz. Aynı zamanda yine istediğiniz zaman diliminde bu anahtar kelimeyle çıkan Google sonucuna kaç kere tıklandığını öğrenebilirsiniz. Eğer anahtar kelimenin ne olduğunu bilmiyorsanız onu da kısaca anlatalım.

Bir ziyaretçinin Google arama motorunda var olan arama kutusuna yazdığı kelime grubuna arama sorgusu denir. Bu arama sorgusunun sonucunda ziyaretçinin karşısına listelenmiş web siteleri çıkar. Bu sitelerin her birine arama sonucu denir. Herhangi bir web sitesinin yapılan arama sorgusuna sonuç olarak gösterilmesini sağlayan şeyde, sorgunun içerikte hiç bir ek kullanılmadan yazılmasına dayanmaktadır. İşte buna da anahtar kelime denir.

Örneğin siz bu içeriğe Google’dan ulaştıysanız muhtemelen Google’da “Google Search Console nedir” gibi bir arama yapmışsınızdır. Buda şuan okumakta olduğunuz içeriğin anahtar kelimelerinden bir tanesidir. Anahtar kelimenin ne olduğunu öğrendiğimize göre kaldığımız yerden devam edelim.

Sitenizin Google’daki görüntülenme ve tıklanma arasındaki oranını yine istediğiniz zaman dilimleri arasında görüntüleyebilirsiniz. İçeriklerinizin Google arama motorunda kaçıncı sayfada ve kaçıncı konumda olduğu bilgisine ulaşabilirsiniz. Bunu bir içerik yada sitenizdeki tüm içerikler için öğrenebilirsiniz. Bu bilgiyi dün, bugün, haftalık, aylık yada üç aylık olacak şekilde öğrenebilirsiniz. Yada sitenizi Search Console’a kayıt ettikten sonraki tüm zamanlar için görüntüleyebilirsiniz.

Sitenizin hangi linklerinin görüntülendiğini ve tıklandığını görebilirsiniz. Hangi ülkelerin sizin sitenizdeki içerikleri görüntülediğini ve tıkladığını görebilirsiniz. Ziyaretçilerin hangi cihaz ve platformla sitenizi ziyaret ettiğini görüntüleyebilirsiniz. Sitenizin Google arama motorundaki performansını özet bir tablo halinde görüntüleyebilirsiniz.

Sorgu, sayfa, ülke, cihaz ve arama görünümü filtreleriyle sitenizdeki herhangi bir içeriğin Google’daki performans durumunun güncel haline göz atabilirsiniz. Sitenizde yeni yayımladığınız bir içeriğin Google tarafından dizine hızlı bir şekilde eklenmesini sağlayabilirsiniz. Böylece içeriğinizin çalınıp sitenizin “kopyacı” muamelesi görmesine engel olabilirsiniz.

URL Denetimi

Sitenizin herhangi bir sayfasının yada herhangi bir içeriğinin Google arama motorundaki varlığını bu sekmeden sorgulayabilirsiniz. Burada içeriğinizin Google arama motoru tarafından dizine eklendiğini öğrenebilirsiniz. Burada bahsedilen dizine ekleme tabiri, içeriğiniz Google arama motoru tarafından kabul görüldüğü ve arama sonucu olarak görüntülenmeye layık olduğu anlamına gelmektedir.

Dizine eklenmediği takdirde bunun sebebini öğrenebilirsiniz. Yapmanız gerekenler hakkında bilgi sahibi olarak içeriğinizin dizine eklenmesini sağlayabilirsiniz. Aynı zamanda tasarımdan kaynaklanan bir sorun varsa ve bu sorun belirli bir sayfayı yada içeriği etkiliyorsa bunu yine url denetimi sayfasından sorgulayabilirsiniz.

Kapsam

Sitenizin Google arama motorunda başarılı olmasına engel olan sebepleri ve sorunları burada görüntüleyebilirsiniz. Bu sorunlar hakkında ve sorunun çözümü hakkında bilgi alarak tüm problemleri ortadan kaldırabilir ve sitenizin Google’daki başarısını arttırabilirsiniz.

Bu sekmede web sitenizin tasarımı konusunda yapılan doğru şeyleri ve yanlışları görebilirsiniz. Hataları düzeltebilirsiniz. Aynı zamanda hariç bırakılanlar kısmında çok önemli bilgilere erişebilirsiniz. Örneğin arama motoru tarafından “kopyacı” muamelesi gören bir içerik bu kısımda sergilenir.

Site haritaları

Her web sitesinin site haritası olmalıdır. Site haritası, web sitelerinin Google gibi arama motorları tarafından daha kolay bir şekilde anlaşılmasını sağlayan içerik listeleme bölümüdür. Genellikle her bir sitenin ornek.com/sitemap.xml bağlantısıyla bir site haritası olur.

İşte Google Search Console sayesinde site haritasını son derece kolay bir şekilde dizine eklenmesini sağlayabilirsiniz. Eğer herhangi bir hatalı durum söz konusuysa bunu yine site haritaları sekmesinde görüntüleyebilirsiniz. Benzer şekilde sitenizdeki içerikleri bağlantı yoluyla paylaşmanızı sağlayan RSS akışını da buradan dizine ekleyebilir ve herhangi bir hatanın olup olmadığını görüntüleyebilirsiniz.

Önemli web verileri

Google arama motoru için iki şey hayati önem taşımaktadır. Bunlardan ilki kullanıcı deneyimidir. Yani Google’daki bir sonuca tıklayan ziyaretçinin o sitedeki etkileşimi Google için çok önemlidir. Google, arama motoruyla herhangi bir siteyi giriş yapan bir ziyaretçiyi çerezler vasıtasıyla izler. Burada fare imlecini sitenin neresinde çok tuttuğunu izler. Nerelere tıkladığına ve sayfada ne kadar süre geçirdiğini inceler. Evet, gerçekten Google ziyaretçiyi bu kadar detaylı bir şekilde izler. Tüm bunların sonucundaysa sitenin kullanıcı deneyimi konusunda bir kanaat getirir.

Google için ikinci önemli olan şeyse hızdır. Yapılan aramaların sonucunda gösterdiği sitelerin açılış hızı Google için çok ama çok önemlidir. Zaten ziyaretçiler içinde böyledir. Siz, siteye tıkladıktan sonra iki saniye içinde açılmadığı için hiç geri düğmesine tıklamadınız mı?

İşte Google bu yüzden hıza çok önem verir. Sitenin açılış hızı mobil, masaüstü ve amp görünümüne göre değişkenlik gösterir. Aynı zamanda açılış hızını etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. İşte Search Console’un önemli web verileri sekmesinde tüm bu bilgilere detaylı bir şekilde ulaşabilirsiniz.

Büyük hataları, yapılması gereken iyileştirmeleri ve hız konusunda hali hazırda başarılı olan tüm istatistiklere bu sekmede ulaşabilirsiniz. Bu sekmenin altında birçok sekme daha bulunmaktadır. Ancak bunlar hayati önem taşımamakla beraber zaten kullanıcılar tarafından rahatlıkla ne oldukları anlaşılabilecek sekmelerdir. Bu yüzden bu sekmelerin ne olduğunu uzun uzadıya açıklamayacağız. Örneğin bu sekmelerden biri olan Mobil Kullanılabilirlik kısmında sitenizin mobil görümündeki hataları görüntüleyebilirsiniz.

Bağlantılar

Bir web sitesi için backlink çok ama çok önemlidir. Backlink konusu oldukça uzun ve şuan okuduğunuz içerikten tamamen bağımsız olan bir konudur. O yüzden backlink hakkında kapsamlı bir bilgi bu içerik içerisinde verilmeyecektir. Ancak backlink kelimesinin ne olduğunu bilmeyenlere kısaca açıklamak gerekirse backlink, bir sitenin sizin sitenize bağlantı vermesidir diyebiliriz.

Yani sizin siteniz aaaaa.com ise bbbbb.com sitesi sizin sitenize bağlantı veriyorsa bu sizin b sitesinde backlink aldığınızı gösterir. Backlink sizin için son derece faydalı olabileceği gibi zararlı da olabilir. Benzer bir şekilde sizin sitenizin de hangi sitelere bağlantı verdiği konusu Google için çok önemlidir.

İşte tüm bunları kontrol etmek için Search Console’un bağlantılar sekmesini kullanabilirsiniz. İlerleyen zamanda bağlantılar sekmesinde ne gibi değişiklikler olur bilemeyiz ama çokta işe yarar bir fonksiyon olduğunu söylemeyiz. Maalesef Search Console bağlantıları izleme konusunda çokta başarılı değil.

Bunun başlıca sebebi sitenizdeki bağlantıları detaylı bir şekilde analiz etmeye ve Search Console’dan çok daha kapsamlı bilgi vermeyi sağlayan ücretli anahtar kelime ve analiz araçlarının olmasıdır. Search Console’un bu araçlar kadar kapsamlı olmasa da tüm pratikliğinin yanında ücretsiz olması web site sahipleri için muhteşem bir şey.

Bu işlere yeni başlayan kişiler genelde ilk Google Search Console nedir ? sorusunu sormaktadır. Search Console, kurulan bir sitenin Google arama motorunda başarılı olmasını sağlayan ücretsiz bir araçtır. Her site sahibi sitesine ziyaretçi çekmek ister. Birçok sitede Google arama motoru tarafından keşfedilir. Bu yüzden kurulan bir sitenin Google arama motorunda başarılı olma zorunluluğu kaçınılmaz bir gerçektir.

Tüm bu sebeplerden ötürü her site sahibinin aynı zamanda Google Search Console aracını kullanıyor olması gerekmektedir. Bu araç hakkında hayati önem taşıyan bilgilerin farkında olunması, site sahiplerini 1 0 öne geçirecektir.

Google Search Console Nedir

Volkan Aktaş

Dijital Pazarlama Uzmanı

Sosyal medya, Seo, Web Tasarım başta olmak üzere dijital pazarlamanın tüm alanlarında bir fikriniz varsa iletişim bilgilerimden bana hemen ulaşabilirsiniz.

Son yorumlar

Daha Fazla İçerik

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi yazın.
You need to agree with the terms to proceed

Menü
7/24 Destek İçin Hemen Arayın!