Sosyal Medya Yasası Nedir? Önceden Nasıldı Şimdi Nasıl?

sosyal medya yasası

Sosyal Medya Yasası geçtiğimiz Temmuz ayında gündeme gelen ve internet yoluyla yapılan suç içerikli yayınların durdurulması adına 29 Temmuz tarihinde TBMM’de kabul edilerek yasanın içerikleri sunulmuştu. Sosyal medya platformlarına gelen yeni düzenlemelerle birlikte Twitter, Facebook, Youtube, Instagram uygulamalarına Türkiye’de temsilci bulundurma zorunluluğunun olduğu duyurulmuştu.

Peki bu kadar gündemde olan sosyal medya yasasının maddeleri nelerdir? Paylaşımlar artık nasıl olacak? Eskiden nasıldı şimdi nasıl?

Sorularının yanıtlarına gelin hep birlikte bakalım.

Sosyal medyadaki yeni düzenlemeyle birlikte kişilik hakları ihlalleri cezalandırılacak ve sosyal medyada paylaşılan uygunsuz içeriklerin kaldırılması için sosyal medya temsilcisine başvurulacak. Sosyal medya kullanıcıya ‘unutulma hakkı’ tanıyarak arama motorlarında kullanıcının adının geçtiği paylaşımlar artık görülmeyecek.

Sosyal medyada hakaret içerikli paylaşımlar ve yalan haber yaymak belirli bir cezaya tabii tutulacak. Ayrıca sosyal medya yasası ile kullanıcıların şikayette bulunduğu içerikler veya hesaplar doğruluğu tespit edildiği takdirde sosyal medya temsilcileri bu içerikleri kaldıracak.

Peki Türkiye’de milyonlarca insanın sosyal medya platformlarını kullandığını düşünürsek ve Twitter, Facebook, Youtube, Instagram, Tiktok gibi platformlara gelen yaptırımlarla birlikte kullanıcıların paylaşım içerikleri de artık değişecek gibi gözüküyor. Sosyal medya yasasından önce isteyen istediği şekilde eleştiride bulunup paylaşım yaparken ve bu paylaşımlar denetlenmezken artık durum böyle olmamaktadır.

Bu duruma en iyi örnek Twitter olabilir. Bunu şöyle açıklayabiliriz: Gündem konusu ile ilgili ya da siyasi bir durumla alakalı Twitter üzerinden hashtag oluşturuldunda ve bilinmeyen hesaptan hashtagle alakalı paylaşım yapan kullanıcılar halkın düzenini bozduğu gerekçesi gösterilerek erişim engelinin yanı sıra paylaşımda bulunan bireylerin kişisel bilgileri ortaya çıkacak. Bu nedenle insanlar herhangi bir paylaşımda bulunurken kimliklerinin açıklanma ihtimalini de düşünmek zorundadırlar.

Kanun gereği kullanıcı bilgileri paylaşılmadığı takdirde para cezası uygulanarak bir nevi kullanıcının ifade özgürlüğünü etkilediği net bir şekilde anlaşılmaktadır. Sosyal medya ağları bu durumla karşılaştığı zaman önünde iki seçenek vardır: Ya para cezası ödememek için kullanıcı bilgilerini paylaşacak ya da paylaşımları silecek. Önceden sosyal medya platformları erişim engeline ve içerik paylaşımlarının silinmesi için yapılan yaptırımlara karşı ilgisiz kalabilirken şimdi ise sosyal medya ağlarına dava açılabilecek.

Bu durumu bir örnekle açıklamak gerekirse yine Twitter üzerinden şu şekilde örneklendirebiliriz: Diyelim ki bir kişi siyasi bir durumu eleştiren paylaşımda bulundu ve bu paylaşım için erişim engeli istendi ancak sosyal ağ bu paylaşımı ifade özgürlüğü olarak gördüğü için paylaşımı kaldırmadı. O halde sosyal medya ağına dava açılabiliyor ya da kişi yerine sosyal medya ağı tazminat parası ödüyor.

Yeni düzende sosyal medya kullanıcıları yapacakları paylaşımlar için bir hayli düşünmek zorunda kalacak ve verilerin paylaşılması gerçeği insanları tedirgin bir durum içinde bırakabilir. Bu da kullanıcıların sosyal medyada gözetildiği ona göre hareket edilmesi gerektiğinin bir mesajı olmaktadır.

Volkan Aktaş

Dijital Pazarlama Uzmanı

Sosyal medya, Seo, Web Tasarım başta olmak üzere dijital pazarlamanın tüm alanlarında bir fikriniz varsa iletişim bilgilerimden bana hemen ulaşabilirsiniz.

Daha Fazla İçerik

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin.
You need to agree with the terms to proceed

Menü
WhatsApp İletişim
Call Now Button7/24 Destek İçin Hemen Arayın!